سخنان عالمان و دانشمندان

مهدي فراوان است. برخي مهدي را کسي جز عيسي عليه السلام ندانسته اند. ولي اين سخن نادرست است؛ زيرا درباره قيام مهدي روايات در حدّ متواتر معنوي است. از مجموع روايات، نسبت به ظهور مهدي علم قطعي حاصل مي شود و بر اين اساس ايمان و اعتقاد به ظهور مهدي از اعتقادات خدشه ناپذير اهل سنت و جماعت به حساب مي آيد.

صديق حسن قنوجي

 عالم بزرگ اهل تسنن صديق حسن قنوجي در کتاب الاذاعة لما کان و ما يکون بين يدي الساعة مي نويسد: ترديدي نيست که مهدي در آخرالزمان قيام مي کند؛ بي آن که ماه و سال خروج او معين باشد. مردم نسل اندر نسل بر اين امر اتّفاق نظر دارند و نظر کسان اندکي که مسئله مهدي را باور ندارند، در اين ميان بي ارزش و اعتنا نکردني است؛ زيرا شک در اين فاطمي نسب و موعود منتظر ـ که با دلايل استوار به اثبات رسيده است ـ معنا ندارد و انکار آن با وجود نصوص فراوان و مشهور گستاخي بزرگي مي نمايد.

 

عبدالرزاق کاشاني

 عبدالرزاق بن احمد کاشاني، از عرفاي بنام اهل تسنن و متوفاي 730 ق و صاحب آثاري چون شرح فصوص الحکم ابن عربي و تحفة الاخوان في خصائص الفتيان ، درباره مهدي قائم آل محمد(عج) چنين مي نويسد: چنان که مبدأ و مظهر آن آدم صفي اللّه است و قطب آن ابراهيم خليل و خاتم آن محمد(ص) حبيب اللّه است، مبدا فتوّت هم ابراهيم و قطب آن اميرالمؤمنين عليه السلام علي و خاتم آن محمد مهدي(عج) مي باشد که خاتم ولايت است.

 قرماني دمشقي

 دمشقي در کتاب اخبار الدول و آثار الأُوَل مي نويسد: دانشمندان بر اين عقيده اتفاق دارند که مهدي همان قيام کننده در آخر زمان است و اخبارظهور وي را تأييد مي کند. ظلمت و تاريکيِ روزگاران با ظهور او به روشنايي بدل خواهد شد و با ديدن رويش ظلمت هاي شب تاريک جاي خود را به صبح راستين خواهد داد و پرتو عدالتش سراسر جهان را تابناک تر از ماه تمام نورافشاني خواهد نمود.

 ابوالحسن السمهودي

 عالم بزرگ اهل سنت، سمهودي، متوفاي 911 ق مي گويد: از اخبار به اثبات رسيده چنين برداشت مي شود که او ـ يعني مهدي ـ از فرزندان فاطمه است. «ابوداود» مي گويد: او از فرزندان امام حسن است و راز آن اين است که امام حسن به ملاحظه حال امت از جانشيني و امامت صرف نظر کرد. از اين رو قائم ـ در هنگام شدت نياز و آکندگي زمين از بيداد ـ از فرزندان او انتخاب شد و اين سنت خداوند در ميان بندگانش است که به آن کس که براي رضاي الهي از خواسته اي صرف نظر کند يا به فرزندانش، چيزي بهتر از آنچه صرف نظر کرده ارزاني مي دارد و حسن بن علي در صرف نظر کردن از خلافت اصرار ورزيد و خداوند اين نعمت را به او عطا فرمود.

 شيخ عامر بصري

 عارف معروف، شيخ عامر بصري، از بزرگان اهل تسنن، قصيده اي مشتمل بر دوازده بند درباره معارف و اسرار و حکم سروده است. در بند نهم که راجع به شناخت صاحب الزمان است چنين مي گويد:

 اي پيشواي هدايت، تا کي غائب خواهي بود؟ اي پدر ما، با بازگشت خود بر ما منت بگذار. ما چشم به پرچم هاي تو داريم که مي آيد و بوي مشک آن به مشام ما مي وزد. جهان از اين مژده غرق شادي مي شود و دهان ها از مسرّت آن باز مي ماند. خسته شديم و انتظار به درازا کشيد. پس اي قطب وجود، تو را به خدا سعي کن بتوانيم به لقايت نائل شويم... در آمدنت شتاب کن تا بتوانيم تو را ببينيم، که ديدن محبوب پس از غيبت لذت خاصي دارد.

 سيّد احمد زيني دحلان

 يکي ديگر از بزرگان اهل سنت بنام سيداحمد زيني دحلان در ردّ آن دسته از افراد که معتقد بودند مهدي عباسي همان منتظر است گفته است: آنچه از روايات و احاديث گوناگون به دست مي آيد و علماي زيادي نيز برآن تصريح دارند اين است که مهدي منتظر تا اين تاريخ (زمان حيات دحلال) ظهور نکرده است و علاماتي را براي زمان ظهور او ذکر کرده اند که بعضي از آنها گذشته و برخي ديگر هنوز تحقق پيدا نکرده است و از جمله روشن ترين علامات او اين است که خداوند متعال در عرض يک شب کار او را به سامان خواهد رساند و او از اولاد فاطمه است... بدون شک روزي بايد ظهور کن


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





+ نوشته شده در   پنج شنبه 3 فروردين 1391برچسب:,;ساعت  16:43;  توسط  موعود;